هک رشد چیست؟ (خلاصه آسانسوری)
این روزها اصطلاح هک رشد و خلق رشد را زیاد میشنویم. گاهی با خودمان فکر میکنیم، این هم یکی دیگر از آن اصطلاحات قلمبه و سلمبهای است که برای مدتی وِرد زبان همه میشود و بعد از مدتی، انگار نه انگار که وجود داشته است.
البته حق هم داریم. دنیای استارتاپها و کسبوکارهای اینترنتی، دنیایی است که هر روز واژه، رویکرد یا مفهومی جدید را به شما معرفی میکنند و میگویند: بفرمایید، این هم انقلاب بعدی دنیای استارتاپ! همهی ما این اصطلاحات را شنیدهایم و یکی دو بار هم به دامشان افتادهایم. گاهی اوقات یک تکنیک ساده بازاریابی را با همین کلمات دهان پُرکن به ما قالب کردهاند و گاهی اوقات، مشاوران و منتورهای دنیای استارتاپ با چنین کلماتی ما را مرعوب دانش و اطلاعات بهروز خود کردهاند.
با این حال، همین اول کار بگویم که هک رشد از آن دسته اصطلاحات نیست. هک رشد واقعاً وجود دارد و اگرچه در حوزههایی با بازاریابی همپوشانی پیدا میکند، اما علم مجزایی از فعالیتها و استراتژیهای بازاریابی است.
با این حال، ویکیپدیای انگلیسی هک رشد را اینطور تعریف میکند:
هک رشد (خلق رشد)، یعنی فرآیند آزمایش و تجربهی سریعِ شیوههای کارآمدِِ رشد کسبوکار در حوزههای بازاریابی و توسعهی محصول. هک رشد یا خلق رشد به مجموعهای از آزمایشها و اقدامات معمول (و هم غیرمعمول!) بازاریابی گفته میشود که با هدف رشد دادن یک کسبوکار انجام میشوند.