بحران اقتصادی و کالای لاکچری
سعید رهنما
در قلمروی رفتار مصرف کنندگان در زمانِِ مشکلات و بحران های اقتصادی، معمولا لوازم آرایشی و بهداشتی ضد ضربه به شمار می روند. هر چند صرف هزینه برای خریدهای بزرگ کاهش پیدا می کند، باز هم عده ای از مردم هزینه ای را برای خرید کالاهای لاکچری نظیر عطر و رژلب کنار می گذارند. به همین دلیل است که این روزها به رغم بحران اقتصادی در جهان، شاهد رشد فروش عطر هستیم. عطر شبیه به یک کالای لاکچری کوچک است که حتی در شرایط بحران اقتصادی، مردم از عهده خرید آن بر می آیند و به همین دلیل از این کالا دست نمی کشند هر چند برای بخش زیادی از جامعه کالایی بسیار گران قیمت به شمار می آید. واقعیت این است که محبوبیت عطر افزایش هم پیدا خواهد کرد حس نوستالژیک و خاطره انگیزی که از عطرها حاصل می شود هم دلیل دیگری است که باعث شده خرید این کالای لاکچری رشد داشته باشد. روی هم رفته، عطر نشان می دهد مردم شاید از کالاهای لاکچری بزرگ در شرایط بحران اقتصادی دوری کنند اما کالاهای لاکچری کوچک بازارشان همیشه داغ خواهد بود.