
سعید رهنما
سینما، با تمام قدرت شگرف خود در تصویرسازی آینده، همچون هر ابزار پیشبینی دیگری، با محدودیتهای ذاتی روبروست. این محدودیتها نه تنها از پیچیدگی غیرقابل پیشبینی آینده نشأت میگیرند، بلکه ریشه در ماهیت خود سینما به عنوان یک هنر روایی و مدیومی که تحت تأثیر عوامل انسانی و فرهنگی است، دارند. درک این محدودیتها برای هر آیندهپژوهی که به سینما به عنوان یک منبع اطلاعاتی مینگرد، حیاتی است.
یکی از اصلیترین محدودیتها، گرایش سینما به دراماتیزه کردن و اغراق است. برای جذابیت داستان، فیلمها اغلب سناریوهای افراطی (چه آرمانشهری و چه دیسوتوپیایی) را به تصویر میکشند. این اغراق، در حالی که برای سرگرمی مؤثر است، ممکن است تصویری غیرواقعبینانه یا تحریفشده از آینده