پیاده سازی هولاکراسی در سازمان
سعید رهنما
برای فرایندها واژهای تکنیکی وجود دارد که از طریق آن قدرت یا اختیار در سازمان تفویض می شود و آن کلمه "راهبری" است. در اکثر سازمان هایی که بدون هولاکراسی کار می کنند، راهبری صریحاً در سطوح ارشد سازمان تعیین می شود یا در آئین نامه مجموعه نوشته شده است. در این آئین نامه ها عموماً توجه زیادی به تعریف دقیق اختیارات و مسئولیت های نقش های سازمانی شده است با این هدف که ساختاردهی مجدد در سازمان انجام شود و بسیاری از مشکلات اساسی آن رفع گردد ولی در واقع این تعاریف از نیازهای واقعی انجام کارها فاصله دارند. از طریق هولاکراسی در محل، راهبری به صورت هشیارانه و منظم انجام شده و در تمامی سازمان توزیع می شود. دیگر عملکرد یک رهبر در تیم کاری ملاک نیست بلکه راهبری و هدایت به فرایندی دائمی در سطح تیم ها تبدیل می شود.
هولاکراسی روی طراحی ساختار سازمانی تاثیر می گذارد. ساختار سازمانی سنتی معمولاً با مدیرعامل یا تیم اجرایی شروع می شود. راهبری شفافیت سازمانی را به همراه دارد و آن را تکمیل می کند تا آخرین یادگیری تیم را یکپارچه سازد.
راهبری به سوالات زیر پاسخ می دهد:
- به چه فعالیت های در جریانی باید توجه شود و چه کسی مالک آن است؟
- چه انتظارات معقولی میتوان از دیگران داشت و برعکس؟
- چه تصمیماتی باید توسط کدام اشخاص گرفته شود و با چه محدودیت هایی؟
- چه تصمیماتی می توان اتخاذ کرد و چه اقداماتی را می توان بدون نیاز به برقراری جلسات انجام داد؟
- به چه سیاست ها یا محدودیت هایی در کار تیمی باید توجه داشت؟
پس از پاسخ به این سوالات، سازمان شما ارزیابی برای پیوستن به سازماندهی جدیدی با عنوان هولاکراسی را پشت سر گذاشته است.