مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۸
فروردين

سعید رهنما

درک صحیح مفاهیم نوآورانه و بهره گیری بجا و دقیق آن ها برای کشورهای درحال توسعه فرصت جبران خواب رفتگی و بی حسی دیرینه را در پیمودن راه توسعه فراهم می کند، اما فهم نادرست این مفاهیم، کشورها را از چاله آن خواب رفتگی به چاه توهم دانایی درمی‌غلطاند. به نحوی که توانایی بهرهبرداری از بضاعت های قبلی را هم از آن‌ها سلب خواهد کرد. غوطه‌ور شدن در بحر مواج انتزاع مفاهیم و عباراتی مانند آیندهپژوهی، کانون های تفکر، آیندهنگاری فناوری، جامعه اطلاعاتی و... بدون آن که دستاورد و کارکردی عینی برای آن به دست آید یا

  • سعید رهنما
۱۸
فروردين

این روزها اصطلاح هک رشد و خلق رشد را زیاد می‌شنویم. گاهی با خودمان فکر می‌کنیم، این هم یکی دیگر از آن اصطلاحات قلمبه و سلمبه‌ای است که برای مدتی وِرد زبان همه می‌شود و بعد از مدتی، انگار نه انگار که وجود داشته است.

البته حق هم داریم. دنیای استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای اینترنتی، دنیایی است که هر روز واژه، رویکرد یا مفهومی جدید را به شما معرفی می‌کنند و می‌گویند: بفرمایید، این هم انقلاب بعدی دنیای استارتاپ! همه‌ی ما این اصطلاحات را شنیده‌ایم و یکی دو بار هم به دام‌شان افتاده‌ایم. گاهی اوقات یک تکنیک ساده بازاریابی را با همین کلمات دهان پُر‌کن به ما قالب کرده‌اند و گاهی اوقات، مشاوران و منتورهای دنیای استارتاپ با چنین کلماتی ما را مرعوب دانش و اطلاعات به‌روز خود کرده‌اند.

  • سعید رهنما