مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

مهندسی و آینده پژوهی

سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۱، ۰۳:۲۰ ب.ظ

چکیده

در دنیای کنونی، افکار عمومی و بازخورد رفتارهای اجتماعی ملتها در شکل گیری تمام اتفاقات و حوادث نقش اساسی دارد. بدون تردید هیچ اقدامی در دنیای امروز میسر نیست، مگر پاسخ آن اقدام از قبل در اذهان بطور مستقیم و غیر مستقیم، یافت یا بازیافت شده باشد.

بنابراین تأثیرگذاری تغییر و القای اندیشه ها و افکار مطلوب پیش نیاز هر اقدام و حرکتی در حوزه های مختلف سیاست فرهنگ اقتصادی اجتماع و حرکات نظامی است. و این همان عملیات روانی است که اکنون توسط مجریان بسیاری در جای جای جهان با روش ها و تاکتیک های مختلف در حال اجرا، انجام، نتیجه گیری است.

عملیات روانی می تواند در انواع مختلف از جمله آفندی، پدافندی و تحکیمی به اجرا درآید که با توجه به وسعت حوزه های مربوط و توانایی فرابخشی بودن این مقوله از طرفی و نیاز به همسویی و یکنواخت بودن اقدامات در حوز ه های مختلف با جلوگیری از تضارب و بی اثر سازی اقدامات مختلف نیاز دارد. مجموعه این عملیات با تدابیر و سیاست های یکنواخت در سطح جامع مدیریت شود. از آنجاکه اقدامات روانی و جنگ روانی به زمینه سازی و آینده نگری های فراوان نیاز دارد بدیهی است برای اجرای یک مدیریت موفق عملیات روانی با توفیق قابل قبول، آینده پژوهی، آینده نگاری و آینده نگری از جمله مباحث مورد نیاز این مدیریت است که در این مقاله سعی شده است به گوشه هایی از آن ها پرداخته شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی