مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

شاخص پایداری کسب و کار

سعید رهنما

مجله تایم روی جلد آخرین شماره خود چهره سلطان الجابر، رییس شرکت نفت ملی امارات متحده عربی، را آورده است و گفته است که او در مرکز مجادلات و دعواها بر سر تغییر اقلیم قرار گرفته است. آخرین کنفرانس تغییر اقلیم در امارات متحده عربی برگزار شد و مدیرعامل شرکت نفتی معروف اماراتی، سلطان الجابر، از برگزارکنندگان این کنفرانس است. کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در هر سال در یک کشور برگزار می شود و در سال ۲۰۲۳ این کنفرانس در دبی در کشور امارات متحده عربی برگزار شد.
این کنفرانس پس از یک سال شدید رویدادهای اقلیمی در جهان تشکیل شده بود که بر اثر آن ها بسیاری از رکوردهای جهانی آب و هوایی جهان شکسته شد. اهداف این نشست دو هفته ای شامل ارزیابی پیشرفت به سوی هدف توافق شده بین المللی برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین تا حد ۱.۵ درجه سانتی گراد (میزان پیش از صنعتی شدن زمین) بود. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در این باره گفته بود که هدف از این اجلاس باید حذف کامل سوخت های فسیلی باشد. این کنفرانس در دسامبر ۲۰۲۳ برگزار شد و اعضای این کنفرانس کشورهایی بودند که کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییر اقلیم در سال ۱۹۹۲ را امضا کرده اند. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که کنفرانس در کشوری برگزار می شود که از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان است و بزرگترین مقصر تغییرات اقلیمی در چند دهه اخیر سوخت های فسیلی بوده اند. انتخاب امارات متحده عربی به عنوان میزبان این کنفرانس به دلیل سابقه این کشور در تولید و صادرات سوخت های فسیلی بحث برانگیز شده است. رییس این کنفرانس همین آقای سلطان احمد الجابر است که روی جلد آخرین شماره مجله تایم رفته است و در مقام رییس شرکت ملی نفت ابوظبی، بر توسعه وسیع استخراج نفت و گاز نظارت دارد.
همزمان با کنفرانس تغییر اقلیم در سال ۲۰۲۳ اسنادی فاش شد که نشان می داد امارات متحده عربی قصد داشته است از کنفرانس امسال برای امضای قراردادهای نفتی و گازی با دولت های خارجی استفاده کند. جذاب تر اینجاست که امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از تغییر اقلیم گرفته است و یکی از خشک ترین کشورهای جهان است. در این شماره مجله تایم گزارشی نیز درباره شرکت هایی که با تغییر اقلیم مقابله می کنند منتشر شده است و به ۱۰۰ مدیر در شرکت هایی پرداخته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی بر تغییر اقلیم تاثیر بسیاری گذاشته اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی