مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

انواع آینده پژوهی

يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۱، ۰۷:۳۲ ب.ظ

سعید رهنما

آینده پژوهی همانند دیگر حوزه های دانشی دارای مفاهیم پایه ای خاص خود است. آشنایی با آینده پژوهی و طراحی و انجام فعالیت های اثر بخش در این حوزه نیازمند فراگیری و تسلط بر مفاهیم پایه ای آینده پژوهی است. در این بخش برخی از مهمترین و پر کاربردترین مفاهیم پایه ای آینده پژوهی معرفی و تشریح می‌شوند.

بافت نظری آینده پژوهی به گونه ای است که از رویکردهای تجربی به سمت دانش یادگیری در عمل و موقعیت های انتقادی -پساساختاری کسب دانش متمایل شده و تمرکز یافته است. با توجه به این تغییر و با استفاده از مشارکت افراد تاثیر گذار در آینده و ایجاد اجتماع در دیدگاه های معرفت شناختی آنان، آینده درک، خلق و باز تولید می‌شود. بر این اساس، چهار نوع آینده پژوهی می‌توان بر شمرد:

1.    آینده پژوهی پیش نرگانه (پیش بینی بر اساس علوم اجتماعی تجربی)

2.    آینده پژوهی تفسیری (شناسایی آینده های ممکن و محتمل با هدف درک تصاویر آینده)

3.    آینده پژوهی انتقادی (برگرفته از تفکر پساساختاری و متمرکز بر جستجوی امور مساله ساز)

4.    آینده پژوهی مشارکتی یا یادگیری در عمل (مبتنی بر توسعه ی مشارکتی آینده بر پایه ی مفروضات بنیادین آن)

گسترش معرفت و دانش آینده پژوهی، کیفیت کلی و تفکر جمعی را به شیوه ای چشم گیری بهبود می بخشد و زمینه را برای ظهور و بروز هر چه گسترده تر فرهنگ امید بر پایه‌ی ارزش‌های فردی و ملی مهیا می‌سازد. در دنیای امروز که رقابت های فرهنگی محور رقابت های جهانی است، اهمیت فرهنگ امید به عنوان بزرگ ترین سرمایه ی اجتماعی جامعه، بیش از پیش آشکار می شود. پیدایش شناخت نسبت به مفاهیم آینده پژوهی و معرفی کاربردهای آن در میان اقشار مختلف جامعه، فعال سازی و جهت دهی ظرفیت های علمی و تحقیقاتی در این حوزه، به جریان سازی اجتماعی و ایجاد زبان و ادبیات مشترک در راستای ساختن آینده ی مطلوب کشور فرجام می یابد. مجموعه ی این عوامل، گسترش روحیه ی خودباروی، تقویت زیر ساخت های فرهنگی آینده ساز و تعمیق فرهنگ امید در میان آحاد مردم در راستای بهبود و ارتقای عملکرد شغلی و کیفیت بهتر زندگی شخص و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

به کارگیری و اجرای اثر بخش آینده پژوهی افزون بر برخورداری از دانش بومی آینده پژوهی و داشتن دید کلان درباره موضوعی که قرار است آینده ی آن مورد پژوه قرار گیرد به ارتقای سطح علمی و مهارتی آینده پژوهان در خصوص ایجاد تغییرات اجتماعی نیاز دارد. به همین دلیل، تا زمانی که اندیشه ی آینده گرا و جریان فکری آینده اندیشی شکل نگیرد، بصیرت عمومی مردم در نگاه به آینده افزایش نیافته و به کارگیری دانش آینده پژوهی خواسته ای ناشدنی جلوه می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی