مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

مفهوم هک رشد

جمعه, ۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۲۱ ب.ظ

سعید رهنما

یکی از مسائلی که می تواند به کسب و کارها و افراد کمک کند تا مسیر مورد نظر و راه دست یافتن به آرزوهای خویش را بهتر و سریع تر طی کنند، بکارگیری هک رشد است. این تکنیک هیجان انگیز برای اولین بار در حدود سال ۲۰۱۰ مطرح شد. هک رشد و یا در واقع هکر رشد با استفاده از روش های کم هزینه و موثر مانند سئو، بازاریابی محتوا و اندازه گیری و تحلیل شاخص های کسب و کار کمک می کند تا با سرعت بیشتری به فروش دست یافته و اهداف بالاتری را مدنظر قرار دهید.

در واقع برای اولین بار برخی از کسب و کارهای نوپا برای اجرای شیوه های بازاریابی خویش از هک رشد یا growth hacking استفاده نمودند. 

قابل پیش بینی خواهد بود که به زودی اغلب کسب و کارهای نوپا و یا حتی کسب و کارهای شکل گرفته نیز از این روش ها برای توسعه و پیشرفت سریع تر کسب و کارشان استفاده خواهند کرد. هدف اصلی در تکنیک های هک رشد این است که استراتژی‌هایی را برای کسب‌وکار پیاده کند که با کمترین صرف هزینه، بیشترین مشتری یا کاربر را جذب کند. این استراتژی‌ها برای هر کسب‌وکاری جذابیت بالایی دارد و رسیدن سریع‌تر به نقطه سربه‌سر و رشد بالای کسب‌وکار در زمان کوتاه را تضمین می‌کند.

یکی از نمونه داستان هایی که برای این مدل اغلب مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یک تجربه جهانی مطر است، تجربه جک اسمیت و سابیر باتیا، دو دوست و همکار است که در سال 1996 تصمیم به شروع یک کسب و کار به نام JavaSoft گرفتند. برای این که مدیر شرکت فعلی آن‌ ها از ماجرا باخبر نشود و افزایش امنیت اطلاعاتی که با هم مبادله می‌کردند، تصمیم گرفتند که یک سیستم ایمیلی مبتنی بر وب به نام Hotmail راه‌اندازی کنند.

پس از مدتی و تست ایده خویش تصمیم به جذب سرمایه اولیه گرفته شد و سپس برای اولین محصول خود یعنی Hotmail تبلیغات را شروع کردند. ایده‌ ی اولیه استراتژی رشد هات میل، تبلیغ در رادیو و یا تبلیغ بر روی بیلبوردها بود که متناسب با سطح تکنولوژی بازاریابی در آن سال‌ها گزینه متداول کسب ‌و کارها به شمار می رفت.

سپس سرمایه گذار آنها تصمیم گرفت تا در پی نوشت ایمیل ها جمله زیر اضافه شود:

“ما عاشق شما هستیم. شما می‌توانید از سرویس رایگان ایمیل را از هات‌میل دریافت کنید.”

دو تأسیس کننده هات میل با این که به اثرگذاری این جمله در انتهای ایمیل ها اعتقادی نداشتند، آن را به انتهای هر ایمیل اضافه کردند و بعدا از امتحان این کار شگفت زده شدند. در همان روزهای اول، 3000 نفر در روز عضو جدید به سیستم هات میل اضافه شد و بعد از شش ماه تعداد کاربران هات میل به یک ‌میلیون نفر رسید و بعد از حدود 7 ماه این تعداد به دو میلیون نفر رسید.

سپس در یک مورد خاص آقای باتیا(سرمایه گذاری اولیه)، ایمیلی به یکی از دوستان خود در هند ارسال کرد و بعد از سه هفته 300 هزار نفر از هند عضو سیستم ایمیلی هات میل شده بودند!

بعد از یک سال و نیم از شروع کار هات میل 8 و نیم میلیون نفر عضو داشت که این رقم در سال 1998 رقم بالایی محسوب شد. زیرا تعداد کل کاربران اینترنتی 70 میلیون نفر بودند. در این سال شرکت مایکروسافت شرکت هات میل را به قیمت 400 میلیون دلار خریداری کرد. درنتیجه با یک ایده خلاقانه، یک شرکت با سرمایه اولیه 300 هزار دلار به ارزش 400 میلیون دلار رسید.

این رشد بزرگ در کسب ‌وکار که با یک ایده در هات‌میل اتفاق افتاد، اتفاق غیرمعمولی در دنیای کسب ‌و کار محسوب نمی‌شود. در کسب ‌وکارهایی مانند facebook، zynga، GROUPON، Pintrerest، اینستاگرام و اسنپ‌ چت هم نمونه‌ هایی مشابه این موضوع اتفاق افتاده است که امروزه خیلی از ما در مورد آن صحبت می کنیم.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی