مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

سامانه فروش راه حل اقتصاد زیرزمینی

دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۳۲ ب.ظ

چند سالی است که بحث تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش قرار است اجرایی شده و بر اساس قانون گروه های شغلی موظف به تجهیز کسب و کار خویش به صندوق مکانیزه فروش هستند، اما چرا این موضوع برای اقتصاد و اساسا رشد و توسعه اقتصادی ضروری و لازم الاجرا است.

در این بین، شناخت ابعاد اقتصاد زیرزمینی بسیار حائز اهمیت است، چرا که می‌تواند به افزایش درآمدهای دولت، کاهش هزینه‌های جاری آن و دستیابی به راهکارهایی جهت تشویق تولید و صادرات، کاهش قاچاق کالا و تجارت غیرقانونی، تخصیص هدفمند و مناسب منابع اقتصادی و در نهایت رسیدن به اهداف سه ‌گانه تخصیص، توزیع و تثبیت کمک نماید. بدین منظور درک صحیح از حجم و اندازه اقتصاد زیرزمینی و علل و آثار آن می‌تواند برای سیاست ‌گذاران و متفکران کلان اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

تجارب جهانی ثابت کرده است که یکی از اساسی‌ترین راهکارهای مبارزه با اقتصاد غیر رسمی، وجود سیستمی است که به ارزیابی و رصد کلیه خرید و فروش‌ها در سطح کشور بپردازد. سیستمی که اطلاعات لازم را در اختیار نظام مالیاتی قرار دهد و این اطلاعات را نظام ‌مند نماید.اجرای صحیح این اقدامات و فرهنگ سازی متقابل برای آن  باثت می شود که بخش اعظمی از فعالیت های اقتصادی و داد و ستدهای مالی در فرآیند شفاف سازی و رفع ابهامات مربوط به آن قرار گیرند و در نهایت شفاف سازی به اصلی اساسی در هر کسب و کاری تبدیل گردد.

اما آنچه که اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را در نظام اقتصادی کشور متمایز و برجسته می سازد ضمانت های اجرایی این قانون است که سبب گردیده تا روح قانون به شکلی فراگیر و موثر در اجزای فعالیت های اقتصادی جریان داشته باشد. در فصل پنجم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان عنوان شده است که قانون گذار، موظف به بیان ضمانت های اجرایی این قانون بوده و می بایست مودیان و عموم مردم را از فواید اجرای این طرح آگاه ساخته و همچنین ایشان را از مشوق های در نظر گرفته شده آگاه نماید. در واقع مودی هزینه های انجام شده برای تجهیز کسب و کار خویش به صندوق مکانیزه را به عنوان بار اضافی بر هزینه های خویش ندیده و می تواند این هزینه ها را از مالیات قطعی خویش جبران نماید.

باید توجه داشت که قوانین و مقررات و ضمانت های اجرایی این طرح در شرایط اقتصادی فعلی صرفا نمی تواند از سوی یک دستگاه، اجرایی و عملیاتی گردد و در این مسیر مساعدت و همراهی بخش های مختلفی همچون نظام قضایی و امنیتی و نیز مجلس و دولت بیش از پیش احساس می گردد.

باید قبول کنیم که پیاده سازی و استفاده از سامانه پایانه‏های فروشگاهی، سلامت اقتصادی و اجتماعی در جامعه را تضمین نموده و اعتماد متقابل بین مردم و نظام مالیاتی را افزایش خواهد داد; زیرا هم موجب افزایش اعتماد عمومی به فرآیندهای اداری خواهد شد و هم از سوی دیگر اعتماد نظام مالیاتی را به فعالیت‌ های اقتصادی مودیان افزایش خواهد داد و در نتیجه منجر به کاهش فرار مالیاتی خواهد شد. به ‌بیان ‌دیگر شفافیت اطلاعات اقتصادی در سطح جامعه، فضای تفاهم، اعتماد و همکاری را میان مودیان و دولت به وجود می‌آورد. ضمانت های اجرایی لازم هم برای این امر درنظر گرفته شده که با همراهی دیگر دستگاه های مرتبط قابل انجام خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی