مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

دوره های زمانی مطالعه آینده پژوهی

يكشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۱، ۰۲:۴۹ ب.ظ

مطالعه آینده در چارچوب های زمانی گوناگونی صورت می گیرد؛ یکی از اعضای انجمن آینده جهان به تقسیم بندی زیر معتقد است، این تقسیم بندی می تواند بر اساس پیروی شما از یک مفهوم کلی و یا درک و قبول یک واقعیت اساسی تقسیم بندی گردد. اما لازم است نگاهی هم به این تقسیم بندی که اغلب آینده پژوهان در مورد آن اجماع دارند، نیز نگاهی بیاندازیم.. 

آینده نزدیک: حداکثر تا یکسال 

آینده کوتاه مدت: بین یک تا پنچ سال 

آینده دراز مدت: بین پنچ تا بیست سال 

آینده دراز مدت: بین بیست تا پنجاه سال 

آینده دور دست: بیش از پنجاه سال 

بسیاری از مردم، بنگاه های کسب و کار و دولت ها هنگام برنامه ریزی, حداکثر چهار الی پنج سال آینده را در نظر می گیرند؛ سیاستمداران تا انتخاب بعدی و بنگاه های کسب و کار تا پنج سال آینده. اما در زمان های که سرعت تغییر سرسام آور است, لحاظ کردن آینده های دوربسیار مهم به نظر می رسد. در واقع آنچه امروز انجام می دهیم در آفرینش دنیای پنج تا بیست سال آینده تاًثیر بسزایی دارد. به خاطر داشته باشید که علیرغم پیوستگی و ارتباط گذسته, حال و آینده, تنها جایی که می توان تغییر داد, همین امروز است. 

دیدگاه سیستمی و جامع نگر درباره جایگاه ما در جهان در حالی که اکثر مردم به ویژه در غرب, دنیا را همچون افراد و اشیاء منفک از یکدیگر می بینند, که چنین دیدگاهی بیشتر مشخصه دوران صنعتی و تفکر مبتنی بر «فیزیک نیوتونی» می باشد, آینده پژوهی جهان را متشکل از اجزاء به هم پیوسته و دائماَ در حال تغییر می داند. 

مرکز مطالعات آینده (آینده پژوهی) معرفت وابسته به اندیشکده معرفت آماده ارائه مطالعات و گزارشات آینده پژوهی می باشد. در صورت نیاز به این مطالعات و مشاوره بیشتر می توانید با این مرکز ارتباط برقرار نمایید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی