مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

سناریو نویسی

پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۱، ۰۴:۰۱ ب.ظ

روند تغییر و تحولات سریع عصرحاضر، نشانه های قوام یافته ای از تغییرات آینده است. امروزه هیچ کشوری از نفوذ پیشرفت های حیرت انگیز فناوری ارتباطات، نانوفناوری، و ... مصنون نیست و این عدم امنیت، زندگی فردای ما را متفاوت از امروز خواهد کرد. این تفاوت ها از دو جهت قابل بررسی است، یکی اینکه تحولات علمی آینده نوید بخش زندگی مطلوب و آرامش بخش است و از دیگر سوی، جهان پر رقابت با اندکی غفلت، نامطلوبها را سهم ما خواهد کرد.

آنچه مسلم است، نمی توان به طور کامل بر آینده تسلط یافت چرا که دانش ما نسبت به آن ناقص است. در واقع دانش امروز ما انباشته ای از تجربیات و یافته های گذشته است که امروز ما را شکل می دهد و بر اساس داشته های حال، پای در آینده ای می گذاریم که قسمت عمده ای از حوادث و اتفاقات آن خارج از حوزه تسلط ما هستند و نسبت به آن اطلاع و آگاهی کافی نداریم.

در واقع امروز ما نسبت به آینده ای که به سوی آن پیش می رویم، در هیچ زمینه ای نمی توانیم با قطعیت تصمیم گیری نماییم و بهترین اقدام ممکن برای آن ، پیش بینی بر پایه سناریوهای متحمل است. آینده نگاری بر پایه سناریو، امکان طراحی چند سناریو و پیش بینی اقدامات مرتبط با هر یک را از قبل فراهم می نماید و این امکانها را در تصمیم گیران و سازمانها به وجود می آورد که در صورت وقوع هر احتمالی، از قبل نسبت به ساز و کارهای مدیریتی و تصمیم گیری آن اندیشیده باشند.

همچنین طرح ریزی بر پایه سناریونویسی در حوزه عملیات روانی نیز با مداقه در تمامی احتمالات آینده، سناریو های متناسب را با لحاظ عدم قطعیت طراحی کرده و از قبل نسبت به اجرای آ ن در صورت وقوع حادثه، برنامه ریزی و طرح های لازم را پیش بینی می نماید.

فرضیه اصلی تحقیق بیان می کند که می توان بر پایه سناریو نویسی، با آمادگی نسبی پای در آینده ای گذاشت که اطلاع دقیق از آن در دست نیست و نگارنده پس از بررسی و تبیین آینده پژوهی بر پایه سناریو نویسی، بهره گیری از این مدل را در عملیات روانی و مهندسی آینده مورد توجه قرار دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی