مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

اندیشکده معرفت
مرکز مطالعات آینده پژوهی و توسعه استراتژیک

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مبانی و اصول آینده پژوهی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار تحت نظارت اندیشکده معرفت

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

آینده پژوهی انرژی

پنجشنبه, ۷ دی ۱۳۹۱، ۰۸:۵۶ ب.ظ

اگر تاریخ را به‌ معنای علم مطالعه گذشته بشناسیم، آینده پژوهی را می‌توان نقطه مقابل آن در نظر بگیریم؛ یعنی مطالعه آینده.

«آینده پژوهی و انرژی» عنوان کتابی است به قلم جناب آقای دکتر عباس ملکی دانشیار سیاستگذاری انرژی در دانشگاه صنعتی شریف، که برای دانشجویان کارشناسی ارشد درس آینده پژوهی و انرژی تدوین شده است و مؤسسه انتشارات علمی این دانشگاه آن‌ را منتشر کرده است.

دکتر ملکی در مقدمه کتاب با اشاره به اهمیت آینده و سیر همیشه رو به جلوی زمان خاطرنشان می‌کند در جهان پر ابهام و پیچیده کنونی، تطبیق دادن خود یا سازمان خود یا جامعه با تحولات در آینده ما را از نابودی یا ضرر می رهاند. وی سپس 15 زمینه از جمله اقتصاد جهانی، امنیت انرژی، جامعه و سیاست، ارتباطات و بهداشت را از جمله حوزه هایی می‌داند که مطالعات آینده در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این کتاب از 6 فصل، پیوست، مراجع و واژه نامه انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی در 237 صفحه تشکیل شده است. فصل اول به بررسی مفهوم آینده پژوهی و اهمیت آن می پردازد. مدیریت تغییر عنوان فصل دوم است که تئوری های تغییر را بر‌ می شمرد. در فصل سوم با عنوان تصمیم گیری به مسائل پیرامون این موضوع پرداخته شده است. در فصل 4 با برنامه ریزی راهبردی آشنا می شویم و در فصل 5، سناریوسازی و زوایای مختلف آن به بحث گذاشته شده است. فصل پایانی نیز کاربرد اصول آینده پژوهی را در انرژی بررسی می‌کند.

در این کتاب آمده است :

آینده‌ پژوهی مجموعه تلاش‌هایی است که با استفاده از تجزیه‌ و تحلیل منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات به تجسّم آینده ‌ای بالقوّه و برنامه‌ ریزی برای آن می‌پردازد. در این مسیر تاریخچه شکل‌ گیری آینده‌پ ژوهی، تفاوت ریسک و عدم قطعیت، اصول پایه تحلیل آینده، روش‌ های تحلیل آینده، روش ‌های تحلیل زمان حال، مدیریت تغییر و شاخص‌ های حیاتی آن، هفت گام اساسی در راه تحول، انواع تصمیم ‌گیری بر مبنای اطلاعات موجود، برنامه ‌ریزی راهبردی، تاریخچه سناریو سازی، ساختن سناریو های مرتبط با آینده نفت، تولید سناریوهای محیطی و ... مورد مطالعه قرار گرفته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی